Indonesië

28 maart 2017

In deze blog ga ik vertellen over mijn reis in Indonesië. Deze reis is ontstaan op de vakantiebeurs in Utrecht.

Eindelijk was het dan zover, 26 april 2013! De dag waar ik al zo lang op had gewacht. Na een schooldag waar geen einde aan leek te komen gingen we in de auto naar Schiphol, waar mijn tante op ons zou wachten. Samen met mijn ouders hebben we nog wat gegeten om vervolgens aan een lange vlucht te beginnen. Van Amsterdam zijn we naar Kuala Lumpur gevlogen en van uit daar naar Jakarta. Als je dacht dat we er al waren heb je het mis want de voorlopige laatste vliegreis ging naar Yogjakarta.

Omdat het mijn eerste reis naar een compleet andere cultuur was moest ik wel even wennen. Zo zijn we bijvoorbeeld de eerste dag naar het paleis van de sultan geweest (wat heel erg gaaf was!) maar daar moest ik wel een omslagdoek als rokje dragen. In het paleis, wat midden in de stad staat, werd er gedanst en muziek gemaakt. Er waren hier niet alleen maar toeristen maar we liepen tussen de Indonesische bevolking. Het gekke was dat het leek alsof zij nog nooit een blanke vrouw hadden gezien omdat ze allemaal met mij op de foto gingen. In Yogjakarta zijn we ook nog naar verschillende tempels geweest. De welbekende Borobodur en de Prambanan tempels. Het grote verschil in deze tempels is dat de Borobodur door Boeddhisten is gemaakt en de Prambanan tempels door Hindoestanen. De Borobodur is echt heel erg groot maar toch eenvoudig. De Prambanan tempels zijn vooral heel hoog maar aan alle kanten versierd! Ondanks het feit dat ze heel erg bekend zijn onder de toeristen is het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen als je in de buurt bent. Vaak kan je deze tripjes met een soort van reisbureau in of rondom het hotel regelen. Ze kunnen ook gecombineerd worden met een zonsopkomst!

Op ongeveer 13 uur rijden van Yogjakarta ligt de Bromo. Dit is een vulkaan tussen de vele vulkanen. Ook dit is een populaire plek onder de toeristen. Wij zaten daar in een lodge vlak bij de vulkaan. Wij hebben ons opgegeven om opgehaald te worden door een jeep en wij waren zeker niet de enige. Van alle hotels zag je jeeps komen rijden vol met toeristen. Iedereen werd naar een uitkijkpunt gereden om daar de zonsopgang te zien. De zon kwam echt van achter de vulkaan en was adembenemend mooi! Vervolgens zijn we weer in de jeep gestapt en naar de voet van de vulkaan gereden. Vanuit daar kon je omhoog lopen of een paard huren en daarmee naar boven. Wij hebben het gecombineerd maar dat kan je natuurlijk zelf invullen. Eenmaal boven kon je in de mond van de vulkaan kijken waar dus ook echt rook uit kwam. De ochtend was zo voorbij en wij zijn verder gegaan met een bus.

Die bus bracht ons naar de haven waar we met een veerboot de oversteek naar het eiland Bali hebben gemaakt. Dit verliep heel snel en soepel. Samen met een moeder en dochter hebben we een taxi gedeeld en zijn we naar Lovina gereden. Lovina staat bekend om het zwarte strand en het spotten van dolfijnen. Ook daar hebben we een zonsopgang gezien maar nu vanaf het water. In een traditionele boot hebben we naar dolfijnen gezocht. Die waren niet zo moeilijk om te vinden want ze sprongen om de haverklap uit het water. In Lovina hebben we het vooral rustig aan gedaan om onder andere alle indrukken een plekje te geven.

Na het rustige Lovina zijn we verder getrokken naar Ubud. We konden daar het apenbos natuurlijk niet links laten liggen. Het is een soort Apenheul maar dan in het wild. Overal zitten apen die lekker hun gang kunnen gaan. In Ubud kun je lekker winkelen en souvenirs kopen. Het eten is in heel Indonesië goed maar in Ubud zit een soort van tapas restaurant… Whoow wat heb ik daar lekker gegeten zeg! Het heet: Nomad. Het zit ook midden in de winkelstraat dus als je ‘s avonds terug loopt heb je ook nog wat te kijken. Een leuke activiteit is om downhill te gaan fietsen. Samen met een groep en een gids ga je een berg af fietsen. Onderweg stop je tussen de mooiste rijstvelden en wij zijn ook nog bij een familie op bezoek geweest waar je het echte leven even kon zien. Dus even niet in de mood voor de drukte van de stad ga lekker fietsen!

Met een bus of taxi is het niet zo moeilijk om van Ubud naar Sanur te rijden. In Sanur ligt een grote haven met speedboten en traditionele boten. Wij hebben er voor gekozen om met een traditionele boot naar Nusa Lembonang te varen. Op Nusa Lembonang kunnen bijna geen auto’s komen dus alles gebeurd met scooters. Wij werden dus ook met de scooter opgehaald en naar het hotel gereden. Nusa Lembonang is ideaal voor een ontspannen vakantie! Overal zijn mooie stranden en mangroves. Snorkelen wordt ook veel gedaan en ook wij konden dat niet laten. Hier hebben wij de laatste dagen van de vakantie door gebracht en dat was een groot feest. Om weer bij Bali te komen zijn we met een speedboot gegaan omdat dat toch echt duidelijk sneller gaat. Zo hadden we nog net iets meer tijd om van de zon te genieten want de terugreis was al begonnen.

We zijn terug gevlogen van uit Bali en weer geland op Schiphol. Op Schiphol stond er een welkomstcomité klaar als verrassing. Als ik nog een keer de kans krijg om naar Indonesië te gaan grijp ik die met twee handen aan! Wat een mooie cultuur, geweldige natuur en vriendelijke mensen! Er is ook zoveel te doen, lekker de steden in of genieten van de natuur, voor iedereen wat. Zijn er nog goede suggesties voor als ik een keer terug kan? Let me know!

Amber.

1. Mariska:
    28 maart 2017
    Whoehoe leuk om even terug te gaan in de tijd! :-)
  2. Hennie:
    31 maart 2017
    Mooi geschreven ik geniet ervan.