Interrail deel 1, praag

18 juli 2017 - Praag, Tsjechië

Ja, daar ben ik weer! Ik was even uit beeld verdwenen omdat ik druk bezig ben geweest met werken, stage en het schooljaar afronden. Nu heb ik dus vakantie en is het tijd voor de interrail! Voor de gene die niet weten wat interrail is volgt een korte omschrijving: “met de trein door Europa crossen.” Korter dan dit kan haast niet. In deze blog vertel ik over de start van de reis en Praag, veel leesplezier.

Zondag is het interrail avontuur begonnen! Uiteraard waren we veel te vroeg op het station in Arnhem dus hebben we op het station koffie gedronken. De trein waar we in zaten was een ice van DB, dat zat dus luxe en ging lekker snel. Via Keulen zijn we naar Düsseldorf gegaan waar we moesten overstappen. Echt spannend was het niet want we moesten uitstappen, wachten op de volgende trein en weer instappen. Ook dit was een luxe trein waarmee we naar Nuerenberg zijn gegaan. Daar was het wel even zoeken, de bus die we moesten hebben stond ergens om een hoekje en was dus niet makkelijk vindbaar. Precies op tijd hebben we de bus gevonden die ons naar Praag reed. Alles bij elkaar heeft de reis ongeveer 7.5 uur geduurd. Thuis hebben we al gereserveerd bij een hostel om er zeker van te zijn dat we een slaap plek hadden. Na de check in bij het hostel zijn we de stad ingegaan om een hapje te eten.

De stad is echt oud en heel sierlijk, dat zie je bijvoorbeeld aan de gebouwen en wegen. De eerste avond hadden we niet zoveel zin om echt op zoek te gaan naar een bijzondere plek omdat het al best laat was. We hebben op een terrasje gegeten en zijn we naar de Charles bridge gelopen. Een mooie brug maar de beelden zijn zo donker dat je die in de avond niet zo goed ziet. Via het water zijn we naar het hostel gelopen. Het hostel was prima, we sliepen met 6 andere op een ruime kamer met gedeelde badkamer. Wat leuk was aan het hostel is dat er een dakterras is waar je kan ontbijten. Een goede plek om de dag te starten.

De eerste echte dag in Praag zijn we met een gids door de oudestad en de Joodse buurt gelopen. Hij vertelde veel over de geschiedenis van praag. De rede dat praag zo mooi is komt omdat het nog echt orgineel is. Praag is niet gebombardeerd in de Tweede wereldoorlog dus alles is behouden. De meeste toeristen trekkers hebben we gezien zoals: de astronome klok, het grote plein, de brug, het concertgebouw, het grootste kruispunt van Europa, de Joodse begraafplaats, synagoge en de universiteit. Heel veel dus! Na de tour zijn we zelf nog de stad door gelopen en hebben we gewinkelt. Er zijn veel winkels in praag zoals de H&M, Zara en verschillende waren huizen. Aan het grote plein zit ook een winkelstraat die wel wat weg heeft van de PC in Amsterdam met onderandere Dior, Cartier en Prada. Voor ieder wat wils dus. Bij toeval liepen we langs een steegje met een klein restaurantje waar we heerlijk hebben gegeten. We hebben de dag afgesloten op een terrasje en een foto bij het dansende huis. Terug in het hostel hebben we al vast het volgende hostel in Boedapest geboekt want dat is onze volgende stop.

De derde dag van onze trip begon mooi optijd om een bezoek te brengen aan de kerk op het grote plein, de Týn kerk. Van binnen is er veel goud en versiersels. Na het korte bezoek zijn we over de Charles bridge naar de andere kant van de stad gegaan, daar staat een groot kasteel die je al in de verte goed kan zien. Het was een wandeltocht bergopwaarts. Boven op de berg heb je een prachtig uitzicht over de stad wat echt de moeite waard is. In het kasteel is een grote kathedraal die we natuurlijk ook moesten zien van binnen. Er zijn veel glas in lood ramen maar niet zoveel goud als de andere kerk. Van buiten is de kathedraal veel indrukwekkender. Rondom de kathedraal vind je het kasteel/paleis en de huizen die er bij horen. Net iets daar buiten bevind zich de Royal garden waar we hebben gezeten en van het uitzicht hebben genoten. Op de terugweg zijn we langs de John Lennon wall gelopen en door smalle straatjes naar ons hostel. Toen was het tijd om de backpacks te halen en naar de trein te gaan. Op naar Boedapest!

Mijn bevindingen over Praag:
Het is een mooie sierlijke stad met leuke straten waar voor ieder wat wils is. Het is wel wennen aan de munteenheid en de taal id niet te lezen… Voor een weekend weg is Praag super en zeker niet duur!

In het foto album upload ik ook nog een paar foto’s van Praag.

1. Hennie:
    18 juli 2017
    Leuk Amber want wij willen ook nog een keer naar Praag.Ik kijk uit naar hoe je Boedapest vindt.Groetjes
  2. Amber Jurriëns:
    18 juli 2017
    Hennie, praag is echt de moeite waard! Als jullie de kans krijgen zeker gaan!!