Interrail deel 2, Boedapest

22 juli 2017 - Boedapest, Hongarije

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de start in Boedapest ging niet vlekkeloos. Onze trein had vertraging waardoor we later in ons hostel aan kwamen, bij de balie lag een man te slapen die wij wakker moesten maken. Hij leek ons niet goed te begrijpen en sprak geen Engels, tot overmaat van ramp was hij ook nog dronken. Na een paar pogingen tot communicatie vertelde hij ons dood leuk dat het fullhouse was en wij niet konden blijven. Wij hadden gereserveerd dus zouden er sowieso nog 2 bedden vrij moeten zijn. Een andere vrouw die ook in het hostel verbleef vertelde dat ze ook problemen heeft gehad met het inchecken en dat er zeker nog bedden vrij zijn. Toen meneer zei dat we niet konden blijven hebben we besloten om een ander hostel te zoeken. Als een soort modern Kerst verhaal zijn we door boedapest gegaan opzoek naar een slaap plaats. Inmiddels was het na 12 uur en nam niemand meer de telefoon op of deed de deur open. Uiteindelijk hebben we besloten om hulp uit Nederland te zoeken. Samen met mijn tante hebben we naar hostels gezocht en hebben we er een weten te vinden! Wij zijn dus niet in een stal geindigd. Het mooie was wel dat het een twee persoonskamer was dus wel lekker rustig.

De eerste dag zijn we als een malle door Boedapest gegaan, we hebben de toeristische route door de stad gedaan en zijn in de basiliek geweest. Gebouwen die we hebben gezien zijn onder andere de markthal met verschillende groentes, fruit en vlees. Maar ook de opra kon niet missen. Alle gebouwen zijn zo groot en statig dat alles overweldigend is. Na al het cultuur snuiven zijn we door gegaan met een andere favoriete bezigheid, namelijk: shoppen! In Boedapest zit een grote winkelstraat waar je alles kan vinden: grote mode ketens, apparte winkels, souvenir shops en terrassen. Wij kozen er voor om iets verder weg van de toeristische plekken te eten en vonden een straatje met allemaal terrassen en in het midden een dansvloer waar de salsa werd gedanst. Het was een hele gezellige avond die we hebben afgesloten met een wandeling naar het parlement toe. Die was helemaal uitgelicht en zie je van ver af al opdoemen. Overal waar je kijkt zijn er kleine fijne details verwerkt in het gebouw. Het was zo groot dat het meer een paleis is. Inmiddels hadden we ook weer een nieuw hostel geboekt in Boedapest want in het hostel waar we zaten konden we maar 2 nachten blijven.

De volgende ochtend zijn we met de backpacks op naar heroes square gelopen, achteraf was het wat langer dan gedacht maar het was wel leuk. Zelf vond ik heroes square niet zo bijzonder maar het park erachter des te meer. Idieaal om lekker even van de zon te genieten. Het inchecken van het volgende hostel ging wel goed (gelukkig). Zonder backpack zijn we naar de Boeda kant gelopen waar we naar het Boedakasteel zijn geweest. Dit ligt boven op een berg dus heb je mooie uitzichten over de stad. Aan het kasteel zit een soort dorp met de onze lieve vrouwe kerk en het vissersbastion. Het is zeker de moeite waard om de berg op te gaan en rond te lopen. Via margret island zijn we weer naar Pest gegaan. Omdat het wk waterpolo nu bezig is was het erg druk bij de zingende fontein, wat logisch is want het is echt leuk om naar te kijken.

Wat ook niet kan missen in Boedapest zijn de badhuizen. Wij zijn naar széchenji badhuis gegaan. Grote buiten baden, diverse sauna's en vele binnenbaden allemaal gevuld met bronwater. Het water had in verschillende baden ook een andere kleur en temperatuur. Zelf had ik gedacht dat het er heel erg naar zwavel zou ruiken want dat kan ik mij van een andere natuurbron herinneren maar dat viel alles mee. Die dag hebben we niet veel gedaan maar gewoon genoten van een dagje niks doen.

De laatste ochtend zijn we naar de citadel gelopen. Dit is een vrijheidsbeeld op een andere berg. Het was al erg bewolkt maar toen we net 10 minuten boven waren begon het te regenen. We hebben mooie foto's gemaakt en zijn daarna weer naar benede gegaan. In de stad hebben we wat gedronken en zijn weer naar het hostel gegaan om de trein naar Wenen te halen.

Boedapest is een mooie stad en in vergelijking met Praag veel groter en imposanter. Nu gaan we in Wenen verder.

1. Hennie:
    22 juli 2017
    Weer een leuk verhaal Amber.Jullie maken nogal wat mee.Wel een mooie oude stad en veel te zien.Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.Wenen is ook heel erg mooi.Groetjes en veel plezier.
  2. Gerrie en Dick:
    22 juli 2017
    Leuk Amber wij zijn ook 2 keer in Boedapest geweest. Leuke herkenningspunten. Lekker verder genieten samen. Veel plezier.
  3. Paula:
    23 juli 2017
    Gaaf! Ik ben vorig jaar zelf ook naar Boedapest geweest met een vriendin via http://www.srprs.me (toffe organisatie). Mooi verhaal!