Reiswortels

21 maart 2017

Een verhaal begint meestal bij het begin, maar wat is mijn begin? Waar liggen mijn reiswortels? Dat ga ik jullie nu vertellen.

Toen ik geboren werd woonde mijn tante in Zuid-Afrika. Omdat skype toen nog niet bestond heeft zij mij gevolgd via video banden die mijn ouders opnamen. Inmiddels was ik ongeveer 3 jaar toen zij weer terug naar Nederland kwam.

Naarmate ik ouder werd kregen wij het steeds vaker over Afrika  en over reizen, wat mijn tante deed dat ging ik ook doen! Zij had voor mijn gevoel al de hele wereld gezien. Er ontstonden plannen om naar Zuid-Afrika te gaan en daar haar woon- werkplek te bezoeken. Met mijn ouders had ik de afspraak gemaakt om zelf ook een bedrag bij elkaar te sparen en daar begon ik dan ook gestaag mee, want hoe eerder ik het geld had, hoe eerder wij naar Afrika gingen.

Helaas is dit nog niet gebeurd... dit heeft met het feit te maken dat Zuid-Afrika moeilijk berijdbaar is. Mijn tante zou alles in haar eentje moeten rijden en dat zijn best veel kilometers!
Gelukkig was er al een oplossing, ik had immers niet voor niets gespaard! Samen met mijn tante ben ik naar de vakantiebeurs gegaan om een nieuwe bestemming te kiezen. Ik weet nog dat ik het heel erg spannend vond! Ik was 14 jaar en mocht een echte verre reis uitzoeken! :) werd het Sri Lanka, Thailand, Costa Rica of toch Indonesië? Dit was een hele lastige keus omdat ik mij niet voor kon stellen hoe een ver land met een hele andere cultuur er uit zou zien. Daarvoor ben ik wel met mijn ouders op vakantie geweest, kamperen in Frankrijk of all- inclusive Turkije bijvoorbeeld.

Na veel wikken en wegen was de keuze gemaakt... Indonesië! Ik ging echt naar Indonesië!! Volgens mij heeft wachten nog nooit zo lang geduurd! Mijn tante ging de tickets boeken en een mooie reis route uitzetten. We zijn naar Java, Bali en Nusa Lembonang geweest. Zoals je misschien kan indenken was het een geweldige reis met veel zon en bezienswaardigheden.

Eenmaal thuis was het kwartje helemaal gevallen, ik moet en zal de wereld zien! Mijn ouders moeten gek van mij zijn geworden want ik ga liever vandaag dan morgen op reis en of dat nou alleen is of niet, het lijkt mij fantastisch!

Iets meer dan een jaar later kwam er een geweldige kans op mijn pad. Op school werden er mensen gezocht om samen met Edukans op reis te gaan. Na wat onderzoek op internet besloot ik mij in te schrijven. Iedereen moest een sollicitatiebrief schrijven en als je door was moest je een presentatie geven met jou motivatie. Wonder boven wonder werd ik ook nog gekozen. Ghana, daar zou ik naar toe gaan. In die tijd brak ebola uit, een zeer besmettelijke ziekte. Ghana was nog niet getroffen maar alle landen daar om heen wel. Edukans greep in en veranderde de bestemming. Nu werd het Ethiopië. Samen met een groep andere studenten uit Nederland  hebben we 10 dagen in Ethiopië door gebracht. We werden letterlijk ondergedompeld in de cultuur. Dit was ook weer een hele gave ervaring om alles van zo dichtbij mee te maken.

Tot slot heb ik ook nog twee maanden in Duitsland gewerkt en gestudeerd. Dit is natuurlijk niet echt reizen maar wel heel erg leuk om mee te maken. In de tussentijd ben ik met andere leerlingen van de opleiding naar Berlijn geweest voor een weekend! In die twee maanden heb ik zo veel geleerd en gezien. Alleen al een nieuwe taal leren. Maar ook andere gebruiken leren kennen.

In volgende blogs ga ik mijn ervaringen tijdens mijn reizen uitgebreid delen om een goed beeld te geven van wat ik heb gezien en hoe ik er over denk. Misschien zitten er ook wel handige tips in ;)

Nu ben ik samen met mijn beste vriendin druk bezig om een Interrail trip door oost Europa te plannen, guess what? Daar heb ik ook super veel zin in! Maar eerst ga ik nog naar Mallorca om heerlijk van het strand en de zon te genieten. :)

Amber